Bewegend leren is leren met plezier
Bewegen is niet alleen leuk, maar als je taal- en rekenlessen combineert met bewegen, blijft de stof ook beter ‘hangen’. Bewegend leren wordt daarom steeds meer toegepast op basisscholen. Bij de scholen van Stichting Poolsterscholen wordt er al volop gewerkt met deze nieuwe vorm van leren. Hoe dat bevalt? We vroegen het Nicole Pot, directeur van Branink Openbare Daltonschool en Miranda Holster, directeur van de Beatrixschool.
“Bewegend leren binnen Poolsterscholen is voortgekomen uit ons Strategisch beleidsplan”, vertelt Nicole. “Het mooie van ons beleidsplan is dat alle partijen die bij ons betrokken zijn hierover hebben meegedacht. Ook de leerlingen. En zij gaven duidelijk aan dat zij graag op meer verschillende manieren wilden leren. Ze wilden meer bewegen en naar buiten. En daar zijn we mee aan de slag gegaan.”
Wat is bewegend leren?
Laten we eerst even uitleggen wat bewegend leren inhoudt. Buitenonderwijs Nederland, waar Poolsterscholen mee samenwerkt , benoemt 2 vormen van bewegend leren:
Binnen Poolsterscholen bieden ze beide vormen aan, maar ze gebruiken het voornamelijk om rekenen en taal op een andere manier aan te bieden.
Innovatiebudget
“We vonden het belangrijk dat alle Poolsterscholen aan de slag konden gaan met bewegend leren”, legt Nicole uit. “Om dit goed te doen, was budget nodig. Miranda en ik deden hier een aanvraag voor bij Poolster, voor het Innovatiebudget. Onze aanvraag werd goedgekeurd. We mochten het gebruiken om bewegend leren bij alle 10 de Poolsterscholen in te voeren.”
Van theorie naar praktijk
“Bij elke school werden 2 coördinatoren bewegend leren aangesteld. Voor hen organiseerden we een speciale leergang”, vertelt Miranda. “In 4 bijeenkomsten leerden zij over de theorie rondom bewegend leren, maar ze gingen er ook actief mee aan de slag. Daarnaast kreeg elke school een Beweegkast. Hierin zitten allemaal materialen die bij bewegend leren gebruikt kunnen worden. Alle medewerkers van de scholen kregen een training hoe ze deze kunnen gebruiken. Zo ontdekten ze hoe eenvoudig je reken- en taal kan omzetten in activiteiten!”
‘Er is een zaadje gepland’
De eerste ervaringen met bewegend leren zijn inmiddels geëvalueerd. “Op onze school waren we erg tevreden over de laagdrempeligheid van deze aanpak”, zegt Nicole. “Vooral als we vaker bepaalde spellen gebruiken, zetten de kinderen deze alvast klaar. De leerkrachten hoeven zich dan alleen nog met de inhoud bezig te houden. Bewegend leren vindt in principe buiten plaats. Maar doordat deze leermethode bij onze scholen steeds normaler wordt, merken we dat er ook meer aandacht is voor bewegen in de klaslokalen. We hebben met deze methode dus echt een zaadje geplant!
Het liefst elke dag
“Ook de leerlingen zijn enthousiast”, zegt Nicole. “Ze willen het liefst elke dag bewegend leren!” “En als leerlingen enthousiast zijn, dan werkt dat door bij de leerkrachten”, vult Miranda aan. “Zij bespreken leuke ervaringen bij de koffie en stimuleren zo elkaar ook weer.”
Digitaal of bewegend leren?
“Op onze scholen werken we ook met digitaal onderwijs”, zegt Nicole. “Een collega vroeg haar leerlingen van groep 8 laatst wat ze leuker vinden; digitaal of bewegend leren. Het antwoord was verrassend. Ze vonden het allebei even belangrijk! Voor de focus vonden ze digitaal leren fijn, maar door te bewegen, kregen ze meer plezier in het leren.”
De eerste ervaringen met bewegend leren binnen de Poolsterscholen zijn dus positief. “Voor ons is het vooral belangrijk dat de leerlingen zelf hebben aangegeven dat ze bewegend leren belangrijk vinden. Alle leerkrachten van de Poolsterscholen weten dus waarvoor ze het doen!”