Leerkrachten die niet om 8.00 uur beginnen, maar om 9.00 uur. Leerlingen die 10 keer per jaar op schoolreis gaan. Zwemles met diplomagarantie binnen schooltijd. En dan ook nog eens alle doelen halen én binnen budget blijven. Kan dat? Volgens Rick Wolsink, directeur van Dorpsschool Halle wel: “Mijn uitgangspunt is altijd; als je wil dat het lukt, dan lukt het!”
Leerkracht staat centraal
Dorpsschool Halle doet ongeveer álles anders dan anders. Bij deze school staat niet de leerling centraal, maar de leerkracht. Want als een leerkracht in zijn of haar kracht staat, dan profiteren de leerlingen hier ook van. “Toen we begonnen met onze nieuwe werkwijze, zijn we eerst met alle leerkrachten om de tafel gaan zitten”, trapt Rick af. “We bespraken uitgebreid waar we goed in waren en energie uit haalden, maar ook waar we minder goed in zijn of waar ze geen plezier in hebben. Zo’n open gesprek vraagt wel om een veilig klimaat en daar hadden we van tevoren aan gewerkt. Conclusie was dat vakken als crea, muziek en gym de leerkrachten minder lagen. Voor die vakken zetten we nu vakleerkrachten in.”
Zelf de werktijden bepalen
“Onze leerkrachten bepalen zelf hoeveel en wanneer ze werken. Wil je graag ’s ochtends eerst je kind naar school brengen en om 9.00 uur beginnen? Geen probleem! Een onderwijsondersteuner regelt dan bijvoorbeeld de start van de dag door materialen klaar te zetten. Om 9.00 uur kan de leerkracht dan direct beginnen met de instructie.”
Leerkracht is spil en mentor
Rick is van mening dat een leerkracht niet de hele dag voor de klas hoeft te staan. Bij Dorpsschool Halle is de leerkracht de spil en mentor die alles rondom de lesdag regelt en organiseert. “In de ochtend worden de basisvakken, zoals rekenen, taal en begrijpend lezen gegeven”, legt Rick uit. “De leerkracht geeft de instructie waarna de kinderen aan het werk kunnen. Een onderwijsondersteuner kan vervolgens de begeleiding voor zijn rekening nemen. ’s middags nemen de vakdocenten het stokje over. Zij verzorgen vakken zoals creatieve vorming en techniek, gym en muziekles. De leerkracht heeft dan tijd voor andere zaken, zoals de lessen van de volgende dag voorbereiden, individuele begeleiding of gesprekken voeren met ouders. De werkdruk wordt hierdoor enorm verlaagd.”
Elke 4 weken een ander thema
Een belangrijke basis binnen Dorpsschool Halle is het themagericht werken. “Elke 4 weken werken we met een nieuw thema”, vertelt Rick enthousiast. “In alle vakken die de leerlingen krijgen, wordt dat thema doorgevoerd. Hiermee maken we het leren leuker en kinderen onthouden de stof beter. Ze koppelen het geleerde namelijk aan een ervaring , oefening of opdracht die ze gedaan hebben. Elk thema wordt afgesloten met een schoolreisje. Bij het thema ‘Samen sterk’ zijn de kinderen van groep 7 en 8 bijvoorbeeld naar Den Haag geweest voor een bezoek aan de Tweede Kamer. De leerkracht gaat met zo’n uitje niet mee. De kinderen worden tijdens het schoolreisje begeleid door andere leerkrachten en ouders. De leerkracht heeft dan een hele dag de tijd om het nieuwe thema voor te bereiden en uit te werken.”
Onvergetelijke ervaringen
Zo’n uitstapje heeft veel voordelen. Leerlingen brengen het geleerde letterlijk in de praktijk, maar ze doen ook ervaring op met burgerschap. “We reizen bijvoorbeeld wel eens met het openbaar vervoer. De kinderen leren spelenderwijs hoe dit werkt en hoe je je hierbij moet gedragen. Maar zo’n reisje zorgt ook voor een verdiepingsslag in de opgedane kennis. Bij het bezoek aan de Tweede Kamer, wisten de kinderen van tevoren al hoe het een en ander werkt. Ze kunnen dus veel gerichter vragen stellen. En dat is niet alleen leerzaam voor de kinderen zelf, maar ook voor de personen die hen rondleiden. Daarnaast is het ook gewoon heel leuk. De kinderen beleven van alles tijdens zo’n dag. Ze ontmoetten bijvoorbeeld ‘echte’ ministers. Die ervaringen vergeten zij nooit meer!”
Slimme afspraken
Al die extraatjes kosten heel veel geld, zou je denken. Hoe doet deze school dat? “Die opmerking krijg ik heel vaak”, lacht Rick. “Maar wij houden zelfs elk jaar geld over! En dat terwijl we ook tijdens school zwemles met diplomagarantie verzorgen. Het is een kwestie van hele goede en slimme afspraken maken. Zo maken we gebruik van het zwembad in Zelhem. Onze kinderen zwemmen daar op de momenten dat het bad niet gebruikt wordt. Zo kunnen we zwemles 37% goedkoper aanbieden dan de reguliere lessen buiten schooltijd. Ook voor het busvervoer heb ik afspraken gemaakt met de busmaatschappijen. Onze visie is dat onderwijs gratis moet zijn voor iedereen. We hanteren geen ouderbijdrage. Dorpsschool Halle kost dus € 0,00.”
80 mensen voor 145 leerlingen
Door hun manier van werken kent Dorpsschool Halle geen leerkrachttekort. “Wij hebben studenten van alle opleidingen rondlopen. Van het Graafschap College tot de pabo. Daarnaast werken hier leerkrachten die normaal gesproken niet (meer) voor het onderwijs zouden kiezen. Denk aan mensen die een burn-out hebben gehad door een te hoge werkdruk, waarde hechten aan een goede werk-privébalans, of herintreders. Per week hebben we 80 mensen in school voor 145 leerlingen. Samen zorgen zij voor een onderwijsklimaat die de kinderen verdienen.”
Tijd voor de basisvakken
Dorpsschool Halle pakt het dus heel anders aan dan anders. Hoe komen deze kinderen uiteindelijk van school? Voldoen ze aan alle ‘eisen’? “Zelfs meer dan dat”, lacht Rick. “Al onze kinderen gaan met voldoende basis van school. Sterker nog; veel van onze leerlingen werken al vóór groep 8 op voortgezet onderwijsniveau. Door onze manier van werken hebben de leerkrachten alle tijd om de basisvakken goed neer te zetten. Ze creëren een pedagogisch klimaat met groepsvorming waarin ze ook het individuele kind zien. En dat werkt!”
Rick is trots op wat hij met alle medewerkers én ouders van Dorpsschool Halle heeft neergezet. “Deze manier van werken geeft zoveel energie! Mijn doel is: laat je werk een uit de hand gelopen hobby zijn. Want hoe mooi is het als je werk ook meteen je hobby is?”