‘Ze zijn een cadeautje van PON aan de poolers’. ‘Ze geven poolers een zachte landing in het onderwijs’. Over wie we het hier hebben? De seniors van PON! Alle nieuwe PON-poolers mogen gebruik maken van de begeleiding van deze ervaren onderwijsprofessionals.
Bij PON zijn 3 seniors actief: Ina, Helma en Fons. Helma en Fons vertellen ons in dit artikel over hun ervaringen.
Wie zijn Helma en Fons?
Helma werkte 30 jaar in het onderwijs en stond voor alle groepen. Daarnaast was ze 15 jaar lang intern begeleider. Fons werkte 13 jaar als leerkracht en daarna 26 jaar als directeur bij scholen in onder andere de ‘Prachtwijken’ van Arnhem. Na hun pensioen wilden ze beiden niet stil blijven zitten. Ze solliciteerden naar de functie van senior bij PON. Vol enthousiasme vertellen ze over dit belangrijke werk.
Begeleiding op maat
Elke PON-pooler mag gebruik maken van de begeleiding van een senior. Je bent niet verplicht dit te doen, maar het kan je wel heel veel brengen. De begeleiding begint altijd met een eerste kennismaking. Daarna volgen gemiddeld zo’n 3 contactmomenten. “Hoe die ingevuld worden, overleggen we samen”, legt Helma uit. “Vaak is dit in de vorm van een klassenbezoek, maar het kan ook zijn dat ik tips geef over gesprekken voeren met ouders, help bij het schrijven van een sollicitatiebrief, of we samen een wandeling op de hei maken, waarbij we bepaalde onderwerpen bespreken. Het hangt er helemaal vanaf wat de (leer)vraag of behoefte van de pooler is.”
Wat doe je al goed?
Bij een lesbezoek kijken Fons en Helma vooral naar de ‘tops’; de dingen die er goed gaan. “Vaak zijn de poolers zich er helemaal niet van bewust dat ze sommige dingen heel goed doen”, zegt Helma. “Als wij dat hen vertellen, geeft dat zelfvertrouwen. Maar daarnaast geven we natuurlijk ook tips.”
Van orde houden tot hoge werkdruk
“Een vraag die ik heel veel krijg is bijvoorbeeld: hoe hou ik orde in de klas?” vertelt Fons. “Mijn reactie is dan altijd: maak je gedragsverwachting vanaf het begin helder. Dan kun je daar altijd naar terugverwijzen. En: bekrachtig positief gedrag en negeer negatief gedrag zoveel mogelijk.” “Veel poolers krijgen te maken met een hoge werkdruk”, is de ervaring van Helma. “Ik vraag dan: ‘Wat maakt het veel, wat doe je allemaal?’. Sommige poolers doen meteen aan alle (buitenschoolse) activiteiten mee, terwijl dat helemaal niet hoeft. Dat probeer ik ze dan duidelijk te maken.”
In het diepe
Wat maakt het werk van een senior nu zo leuk? “Ik geniet er erg van als ik een pooler door mijn begeleiding zie groeien”, lacht Helma. “Een pooler komt steeds weer op een ander school in een nieuwe situatie. Soms worden ze echt in het diepe gegooid. Met mijn begeleiding bereid ik ze daarop voor.” “Ik vind het mooi om met mensen om te gaan en ze de essentie van het pedagogische handelen te laten begrijpen”, vindt Fons. “Zelf weet ik nog goed dat ik het best lastig vond toen ik net als leerkracht begon. Ik kan me dus goed in de poolers inleven”.
Fons sluit het gesprek af met een paar tips voor alle poolers: “Stimuleer de acteur in jezelf. Zorg dat de kinderen het gedrag vertonen dat je van ze vraagt. Gebruik humor en heb er lol in, want als leerkracht heb je tenslotte een geweldig leuk vak!”