De Looschool is een kleine, gemoedelijke basisschool gelegen in een landelijke omgeving. Met slechts 46 leerlingen was er altijd al aandacht voor het individuele kind, maar sinds vorig jaar gaven ze hier een ‘officiële’ benaming aan: fasenonderwijs. Deze vorm van onderwijs past goed bij de visie van de school: ‘ieder kind mag op het eigen niveau leren’.
Wat is fasenonderwijs?
Fasenonderwijs is een onderwijsvorm die niet werkt vanuit leerjaren/groepen, maar vanuit fasen. Doelen voor één regulier leerjaar wordt verdeeld in tweeën. Elke helft heet een fase. In plaats van 1 keer per schoolleerjaar, wordt er halfjaarlijks (2 leerperiodes) geëvalueerd of de doelen van een fase voldoende beheerst worden om door te gaan naar de volgende fase. Hierdoor ontstaat een vloeiende leerlijn.
Samen leren
Bij de Looschool zijn 3 basisgroepen; basisgroep 1 (peuters), basisgroep 2 (leeftijd 4 t/m 9 jaar) en basisgroep 3 (leeftijd 8 t/m 13 jaar). Instructie vindt plaats in verschillende instructieruimtes. In elke ruimte geeft een leerkracht of leerkrachtondersteuner de kinderen instructie. Ook vindt in deze ruimte zelfstandige verwerking en inoefening plaats. Hierdoor heeft de leerkracht of -ondersteuner tijd om meerdere groepjes kinderen op hun eigen niveau instructie te geven.
Elk kind een eigen leerlijn
Uniek voor het fasenonderwijs bij de Looschool is, dat een kind binnen de ontwikkelingsgebieden van taal, lezen, rekenen en motoriek in verschillende fasen mag zitten. En dat is prettig, want meestal ontwikkelen kinderen zich nu eenmaal niet even snel op al deze gebieden tegelijk. Door deze manier van werken heeft elke leerling zijn of haar eigen op maat gemaakte leerlijn.
Behapbare doelen
Bij de periode-afsluiting wordt stilgestaan bij de behaalde doelen. Kinderen zijn trots als ze hun behaalde doelen kunnen laten zien. Omdat er wordt gewerkt met kortetermijndoelen, blijft het voor elk kind behapbaar en overzichtelijk. En dat werkt door in de motivatie. Kinderen kunnen hun eigen doelen inzien. Hoe ouder ze worden, hoe meer eigen regie ze krijgen. Ze kunnen bijvoorbeeld zelf aangeven met welke doelen ze nog verder willen oefenen.
Goed en veilig leerklimaat
De start van de dag vindt plaats in de eigen basisgroep. Hier zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Kinderen zijn dus gewend om rekening met elkaar te houden. Dit helpt ook om een goed en veilig leerklimaat te creëren. Samen spelen en leren is op de Looschool heel normaal. En doordat de pauzes voor iedereen tegelijkertijd gehouden worden, wordt er ook buiten vanzelfsprekend samen gespeeld.
Is het passend?
Bij de Looschool spreken ze niet over ‘goede resultaten’, maar over ‘is het passend?’. Is het niet passend, dan wordt gekeken waar dit aan ligt. Lukt het plannen bijvoorbeeld nog niet zo goed of zit een kind misschien even niet zo lekker in zijn vel? Dan wordt daar de focus op gelegd.
Soepele overgang
De leerkrachten van de Looschool merken dat door het fasenonderwijs de overgangen naar de verschillende groepen soepeler verlopen. Doordat kinderen van verschillende leeftijden en ontwikkelingsniveaus bij elkaar zitten, krijgen ze al een ‘sneakpreview’ van waar de andere kinderen mee bezig zijn. Iets nieuws doen, wordt zo minder spannend. Een mooi voorbeeld is de peutergroep. De peuters komen 2 keer per week naar school. Doordat de leerruimte van basisgroep 1 openstaat, zien de peuters hoe het er daar aan toegaat en maken ze contact met de kleuters. Dit maakt de overgang naar de basisschool makkelijker.
Intensief
De leerkrachten van de Looschool zijn erg enthousiast over deze manier van werken. Maar het zorgt ook voor uitdagingen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de leerkracht de verschillende fasen en de bijbehorende doelen goed kent en hier creatief mee om kan gaan. Doordat er geen standaard leshandreikingen zijn, ontwikkelen de leerkrachten veel lessen zelf. Een andere uitdaging is, dat de leerkrachten gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor alle kinderen. Een goede evaluatie, intensieve samenwerking en elkaar op de hoogte houden is dus heel belangrijk. En dat is intensief. Maar de leerkrachten van de Looschool geven aan dat hun aanpak ook veel energie geeft. Door de nauwe samenwerking op bijvoorbeeld het gebied van thema’s, delen zij ideeën en enthousiasme, waardoor de ideeën nog beter worden.
Nooit klaar
Het fasenonderwijs bij de Looschool kenmerkt zich doordat het continu in beweging is. “We zijn nooit klaar”, zegt één van de leerkrachten. “De onderwijsmethode staat nu, maar we kijken altijd waar het nog beter en passender kan!”
Meer weten over het fasenonderwijs en de aanpak van de Looschool? Check dan hun website.