Verhalen uit de praktijk
Thom van Steenveldt starter

In de pool kan ik groeien als leerkracht

'In de zomer ben ik afgestudeerd van de pabo. Tijdens mijn studie liep ik op verschillende scholen stage waar regelmatig vervanging via PON werd ingezet. Met die mensen raakte ik aan de praat en zij vertelden op welke manier zij werken als leerkracht in het onderwijs. In het laatste jaar van mijn studie ben ik mij gaan oriënteren op de mogelijkheden om aan de slag te gaan in het onderwijs en daaruit kwam PON al heel snel naar voren.

Een van de redenen dat ik voor PON heb gekozen is de mogelijkheid om kennis te maken met verschillende vormen van het onderwijs in (Oost-) Nederland. De vraag die ik mijzelf stelde: ‘Wat voor type onderwijs past nou écht bij mij?’ en ‘Op welke manier kom ik als leerkracht het beste uit de voeten?’. PON biedt mij de mogelijkheid om (naast langdurige vervanging) dagelijks ervaring op te doen zodat ik kan groeien als leerkracht. Daarnaast biedt PON ook vastigheid zodat ik naast het lesgeven ook nog kan werken aan mijn bevoegdheid voor bewegingsonderwijs.

Gelukkig sta je bij PON als startende leerkracht niet alleen voor. Naast het werken in de pool heb ik ook regelmatig contact met een aantal collega’s die mijn ontwikkeling overzien, waarmee ik in gesprek kan gaan als ik vragen heb en/of ik iets mis aan de begeleiding. Deze manier van werken bevalt mij goed en het is fijn om (meerdere) aanspreekpunten te hebben op momenten dat je even wilt ‘sparren’ met iemand.'

Lees ook de andere verhalen