Dit is Greet. Twee jaar geleden besloot ze de vaste pool van PON in te gaan.
Na jaren als leerkracht gewerkt te hebben op een school in Raalte begon ‘de schoen te wringen’. Ik merkte aan mijzelf dat ik vooruit moest. De plek waar ik werkte, was niet meer de juiste plek meer voor mij. Maar ik wist ook niet wat ik dan wel wilde.
Op een laagdrempelige manier overal binnenkijken
Ik ging vrijblijvend een gesprek aan met PON. Dit bleek de juiste beslissing. Ik kon op een laagdrempelige manier binnenkijken bij verschillende scholen. Ik wilde graag verschillende scholen bekijken met uiteenlopende visies. Bij PON kon ik dit soort wensen neerleggen. En wat voelde dat goed!
Uit mijn comfortzone
Ik stapte wel uit mijn comfortzone. En dat moest ook wel, want als ik vernieuwing/verandering wilde, dan moest ik ook ‘ja’ zeggen tegen alles dat voorbij kwam. Mijn eerste werkervaring via PON was bij een middenbouw groep op het speciaal onderwijs.
Ups en downs
Ik wilde voor mijzelf echt aan den lijve ondervinden en voelen hoe het is om voor deze doelgroep te staan. Dit bracht uiteraard ups (succeservaringen) en downs (nieuwe uitdagingen) met zich mee. Ik heb afgelopen periode langdurig ingevallen op een Montessorischool . Daar ben ik erg blij mee, want dit soort onderwijs stond hoog op mijn verlanglijstje.
Een eigen visie ontwikkelen
Door op verschillende soorten scholen te werken, ontwikkel je als leerkracht een visie over hoe jij graag om wil gaan met kinderen en op welke manier je kinderen wilt laten leren. Bij de Montessorischool liep ik binnen en ik merkte gelijk dat er een heerlijke rustige sfeer heerste binnen de school. De kinderen waren heel verantwoordelijk en doen heel veel zelf. Wat was dat mooi om te zien!”
Kinderen kunnen veel zelf
Het echt ‘leren zelf te doen’ dat ik in het Montessori-onderwijs zag, miste ik in het reguliere onderwijs door het leerstofjaarklassensysteem. Ik denk dat kinderen al heel veel zelf kunnen ‘Vrijheid in gebondenheid.’ : dat zag ik echt terug. Maak kinderen zelf verantwoordelijk voor klussen in de groep. Laat ze zorgen voor een zelf meegebracht plantje. Doordat kinderen zelf verantwoordelijk zijn, kun je ook heel mooi reflecteren op de keuzes die kinderen zelf maken.
Combi vaste school en rondkijken
De combinatie van lange inval ( 2 dagen ) en korte inval ( 1 dag ) spreekt mij het meest aan. Zo bouw ik toch een band op met een groep maar kan ik ook blijven rondkijken op andere scholen!
Ik ben blij dat ik contact heb gezocht met PON. Door hen doe ik nieuwe ervaringen op. En dat is wat ik wil. Het voelt goed om weer open te staan voor nieuwe ervaringen en vaardigheden!