Derk-Jan is de ‘vader’ van Noa

8 mei 2025

Het karakter Noa staat voor de PON-pooler. Derk-Jan Rouwenhorst van Studio Biesterveld is Noa’s ‘geestelijk vader’. En eigenlijk is PON een beetje Noa’s moeder, want we bedachten dit karakter in nauwe samenwerking. Wie is Derk-Jan en hoe is Noa ontstaan? Derk-Jan vertelt het je allemaal!

 

Wat is je achtergrond?
“Na een carrière in de uitgeverswereld en een bedrijf dat ik met een ex-collega runde, startte ik in 2020 mijn eigen bedrijf Studio Biesterveld. Ik maak illustraties, animaties en cartoons. Je kent mijn werk misschien wel van de strip ‘t Praothuus in de huis-aan-huisbladen van Achterhoek Nieuws. Daarnaast ben ik betrokken bij Achterhoek Uitgevers. Daar maken we regionale geschiedenis- en kunstboeken. Ik doe de vormgeving, coördinatie en redactie.”

Wat vind je zo leuk aan je werk?
“Ik kan er mijn creativiteit in kwijt. Vooral het ontwikkelen van karakters zoals Noa vind ik heel leuk. Het karakter moet iets heel eigens hebben en goed passen bij de huisstijl en uitstraling van de opdrachtgever. Het is echt maatwerk.”

Hoe is Noa ontstaan?
“PON wilde een herkenbaar karakter dat staat voor de PON-pooler. Iedereen moet zich in Noa kunnen herkennen, dus het karakter mocht geen specifieke mannelijke of vrouwelijke kenmerken hebben. Ik begon met het schrijven van een bio. Hierin omschreef ik het karakter op basis van de wensen van PON. Noa is een vriendelijke, humoristische en vrolijke persoon. Toen PON akkoord was met de beschrijving, ben ik gaan schetsen. Eerst gewoon met potlood. Vervolgens trok ik het over en maakte er een foto van. Die ging ik dan verder ‘inkten’ op mij Ipad. Met Photoshop kleurde ik het verder in en maakte ik de achtergrond. Inmiddels heb ik al veel verschillende afbeeldingen en een aantal animaties van Noa gemaakt. Ik voer de ‘Noa-stijl’ hierbij  heel consequent door. Humor is bijvoorbeeld een belangrijk thema. En kinderen horen er natuurlijk ook bij. Toen ik een Sinterklaas-Noa moest tekenen, verkleedde ik Noa als Sinterklaas. Noa houdt een staf vast waar een ondeugend kindje in is geklommen. Dit soort details maken het karakter herkenbaar voor de doelgroep.”

Wat sprak je aan aan deze opdracht?
“Bij het ontwikkelen van Noa kon ik helemaal vanaf de basis beginnen. Vanuit het niets zo’n figuur tot leven brengen, is heel mooi.”

Hoe verloopt de samenwerking met PON?
“Die is erg prettig. Ik krijg redelijk wat vrijheid en PON reageert altijd snel. Er is een open communicatie. De laatste animaties die ik voor PON maakte zijn filmpjes waarin op een speelse manier de verschillende procedures worden uitgelegd. Hierbij werkte ik nauw samen met PON. PON kwam met het script en gaf aan welke bestaande afbeeldingen er hergebruikt konden worden. Dat scheelt uiteindelijk tijd en geld. Ik vind het sowieso slim dat PON gekozen heeft voor een eigen karakter. Ze vallen hiermee op en onderscheiden zich in de markt.”

 

  


< overzicht nieuws