‘Je kan veel meer dan je denkt!’
20 jaar lang was Marieke van de Kolk bezig met cijfers en financiën. Maar het leukste van haar werk vond ze basisschoolkinderen uitleg geven over omgaan met geld. De openheid en leergierigheid van de kinderen vond ze fantastisch. Steeds vaker kwam de gedachte: ‘Kan ik dit niet altijd doen?’ bij haar naar boven. Met de pilot zij-instroom verwezenlijkt ze nu haar droom.
Na haar afstuderen begon Marieke te werken in het bankwezen. Ze was adviseur particulieren. Maar haar werk veranderde in de loop van de jaren ingrijpend. Face-to-facecontact werd steeds meer vervangen door de telefoon en de computer. En er kwamen strakke protocollen waar ze zich aan moest houden. Was dit wel wat ze wilde?
‘Is juf worden iets voor mij?’
“Met het project ‘Bank voor de klas’ gaf ik op basisscholen interactieve lessen over omgaan met geld”, vertelt Marieke. “En dat vond ik geweldig! Steeds vaker vroeg ik me af of juf worden niet iets voor mij was. Eerst parkeerde ik die gedachte. Na 20 jaar werken is omscholen toch geen optie meer? En ik had jonge kinderen die mijn aandacht nodig hadden.”
Knop om
Zo’n 2 jaar geleden ging de knop om. Mariekes kinderen waren groter en ze wilde toch kijken wat haar mogelijkheden in het onderwijs waren. “Ik nam contact op met PON en werd uitgenodigd voor een gesprek met Instroommakelaar Marion van Esch. Zij waren net gestart met de pilot zij-instroom. Hiermee biedt PON kandidaat zij-instromers een zachte landing in het basisonderwijs.”
Grondige oriëntatie
“Ik kreeg eerst een grondig oriëntatietraject. Ik mocht stagelopen op een basisschool. Ik keek mee en mocht lesjes geven. Dit vond ik echt superleuk. Ik wist nu zeker dat ik juf wilde worden en besloot te gaan voor het zij-instroomtraject. Helaas verliep het eerste assessment niet goed. De accesoren vonden de stap te groot om van mijn baan bij een bank naar het onderwijs te gaan. Ze dachten dat het zij-instroomtraject door mijn onervarenheid te zwaar zou zijn. Dat was een grote teleurstelling. Betekende dit dat ik mijn droom om in het basisonderwijs te gaan werken op moest geven? Ik was er zelf namelijk van overtuigd dat ik het zij-instroomtraject wél aankon.”
Tweede kans
“Gelukkig belde Marion me op en kreeg ik een tweede kans om mijn assessment te halen. Dit keer op de school waar ik het oriëntatietraject had gedaan. Deze school was heel positief over me en wilde me graag als zij-instromer hebben. Ik slaagde ik voor het assessment en kon beginnen!”
Niet meteen alleen voor de klas
“Als deelnemer aan de pilot zij-instroom werd ik de eerste periode bovenformatief aangesteld. Dit betekende dat ik niet meteen in mijn eentje voor de klas hoefde te staan. Ik kon dingen uitproberen en er was altijd iemand op de achtergrond aanwezig voor vragen en hulp. Langzamerhand draaide ik de klas steeds zelfstandiger en werd de begeleiding minder. Inmiddels sta ik alleen voor de klas. En dat is heel leuk! Het is fijn dat de school me het vertrouwen heeft gegeven dat ik het nu alleen kan.”
Pittig traject
Marieke heeft het heel goed naar haar zin, maar vindt het zij-instroomtraject ook behoorlijk pittig. “Mijn weken zitten heel vol. Ik sta 2 dagen per week voor de klas en ga 1 dag naar school. De andere dagen besteed ik aan mijn huiswerk en aan het voorbereiden van lessen van mijn klas.”
Intrinsieke motivatie
“Ik heb de afgelopen tijd veel geleerd. Dat je bijvoorbeeld meer kan dan jezelf denkt, als je maar wil. Intrinsieke motivatie is heel belangrijk. En die heb ik. Ik weet nu zeker dat ik in het basisonderwijs helemaal op mijn plek ben!”
Overweeg jij ook om zij-instromer te worden? Dit zijn de tips van Marieke:
“Kijk goed of je het zij-instroomtraject kan combineren met je privéleven. Het is heel pittig en je moet daarom echt gemotiveerd zijn om leerkracht in het basisonderwijs te willen worden”
“Neem contact op met PON. Zij kunnen je heel veel informatie geven en je kunt bij hen al je vragen stellen”
“Kies de pabo-opleiding die bij je past. Er zitten namelijk verschillen tussen. Bij de ene pabo is er veel zelfstudie en bij de andere heb je ook klassikaal les”
