De vereniging PON wil de kwaliteit van het onderwijs op de aangesloten scholen verhogen door goede (en voldoende) leerkrachten op de voor henzelf en de organisatie meest geschikte plaatsen optimaal te laten functioneren.
Dit doel wil PON bereiken door het bieden van ondersteuning aan haar leden bij de opzet en uitvoering van integraal personeelsbeleid, met bijzondere aandacht voor mobiliteit, werkgelegenheid, het terugdringen van ziekteverzuim en het voorzien in vervanging.
PON gaat voor passende werkgelegenheid. In tijden van schaarste of overschot wordt daarop gehandeld. Het onderwijs kampt nu met een steeds groter wordend lerarentekort. De PON-leden werken samen om deze personeelskrapte op een actieve en creatieve manier aan te pakken. Zo is de pool van onderwijsondersteuners gevormd. Deze poolers vervangen onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners bij afwezigheid. Daarnaast worden ze ingezet voor het anders organiseren binnen de scholen.
Met de pilot zij-instroom werven we collectief zij-instromers en leiden we hen binnen de verschillende scholen op tot volwaardige leerkrachten. Met deze initiatieven zorgen we voor een instroom van nieuwe, gemotiveerde krachten die binnen PON de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen en door te groeien.
PON vindt het belangrijk kennis met elkaar te delen. Dit gebeurt onder andere in netwerken van directeuren, bovenschools managers en P&O'ers. Niet alleen binnen PON, maar ook in combinatie met schoolbesturen buiten PON.
Het PON bureau fungeert voor scholen en personeelsleden als vraagbaak en kenniscentrum op het terrein van werkgelegenheid, mobiliteit, vervangingen en verzuim.