Myrna kwam 13 jaar geleden vers van de pabo. Vol goede moed ging ze solliciteren. Maar dat viel tegen. Er was nog geen krapte op de arbeidsmarkt en met haar geringe ervaring, was het heel lastig om direct vast werk te krijgen. Het werken als pooler begon als een prima startpunt, maar al snel merkte Myrna dat er ook veel voordelen aan zitten.
“Als net afgestuurde pabo-student, was ik nog wat onzeker. Ik had weinig ervaring met solliciteren, dus het vlotte niet zo met het krijgen van een leuke baan. Toen ik hoorde van de invalpool, leek me dat een goede manier om aan de slag te gaan en om breed ervaring op te doen.
Breed inzetbaar
Dat Myrna na al die jaren nog steeds pooler is, is een bewuste keuze. “Voor mij zitten er veel voordelen aan”, vertelt ze. “Het is heel afwisselend. En doordat ik steeds op verschillende scholen in verschillende groepen werk, ben ik heel breed inzetbaar en kan ik opgedane kennis en kunde verspreiden. Ook kan ik het heel goed combineren met mijn gezin. Ik kan aangeven op welke dagen ik wil werken.”
Combi lang- en kortdurende invalklussen
Myrna wisselt langdurige invalklussen af met kortdurende vervangingen. ”Dat bevalt me erg goed. Bij langdurig invalwerk krijg je feeling met een klas en voelen de andere leerkrachten echt als collega’s. En het is ook goed om ervaring op te blijven doen met administratieve werkzaamheden en betrokken te zijn bij oudergesprekken. Maar na zo’n lange klus is het ook fijn om weer wat kortdurend invalwerk te doen en je alleen bezig te houden met de kern van het lesgeven.”
‘Alles is nu beter voorbereid’
In al die jaren invalwerk is er best veel veranderd, vind Myrna. “In de beginperiode werd je vaak voor een klas gezet en moest je je maar redden. Nu is alles veel beter voorbereid. En als ik echt heel ad hoc in moet vallen, is er altijd een collega die me even op gang helpt.”
Persoonlijke ontwikkeling
In de afgelopen jaren heeft Myrna zichzelf ook ontwikkeld. “Toen ik net begon was ik onzeker en kon ik echt van slag zijn als het een dag niet goed verliep. Nu kan ik dat veel beter loslaten. En ik heb geleerd creatief en flexibel te zijn. Als het anders loopt dan ik had verwacht dan gooi ik het programma makkelijker om.”
Minder leuk
Minder leuk aan het invallen vindt Myrna, dat je soms ’s ochtends wordt gebeld en dan moet invallen op een school die best ver van haar woonplaats is. En dat ze niet altijd in groepen wordt ingezet, waar ze het liefst werkt. “Bij PON kun je je voorkeuren doorgeven en daar houden ze zoveel mogelijk rekening mee. Maar soms val je ook wel eens in een groep die je minder ligt.”
Juf van de handstand
Myrna heeft al veel mooie dingen in haar werk meegemaakt. “Ik ben bijvoorbeeld erg van het turnen. Ik maak wel eens een handstand in een klas. Als ik dan jaren later weer voor die klas sta, dan weten de kinderen nog precies dat ik die juf van de handstand ben!”
Voorlopig wil Myrna nog graag als pooler blijven werken. Maar een baan als vaste leerkracht sluit ze niet uit. “Als er echt iets leuks op mijn pad komt, dan sta ik daar zeker open voor. “