Melissa dacht dat werken op een kleine school helemaal haar ding zou zijn. Maar toen ze merkte dat dat niet zo was, kwam de vraag: wat dan wel? Als PON-pooler kreeg ze alle ruimte om hier antwoord op te krijgen.
Na haar studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening (nu Social Work) sprak werken in de jeugdzorg Melissa wel aan. Maar ze was ook nog jong en misschien nog niet klaar voor alle heftige situaties waar ze daar mee te maken zou krijgen. Daarom koos ze ervoor om de verkorte pabo deeltijdopleiding te doen. Zo kon ze toch met kinderen werken.
Geen kleine school
“Ik wilde werkervaring opdoen en startte 2 dagen in de week op een kleine school”, vertelt Melissa. “Maar dat bleek op dat moment toch niet bij mij te passen. De werkdruk was hoog en als een nog vrij onervaren leerkracht komt er op een kleine school veel op je schouders terecht. Toen kwam ik in contact met PON. Het werken als pooler leek me een mooie kans om bij verschillende scholen rond te kijken. Zo kon ik ervaren wat er wel bij mij paste.”
Combi korte en lange vervangingen
Melissa werkt met veel plezier bij PON. Vooral de combinatie van korte en lange vervangingen bevalt haar goed. “Met de korte vervangingen doe ik ervaring op bij veel verschillende scholen. En als ik langer op een school werk, heb ik meer tijd om gevoel met de school te krijgen en naar een doel te werken met de kinderen.”
‘Daltononderwijs past goed bij mij’
Melissa’s loopbaan bij PON heeft haar al veel gebracht. “Toen ik net begon als leerkracht, bereidde ik alles altijd tot in de puntjes voor. Dat kostte niet alleen veel tijd, maar het leverde me ook stress op. En als ik thuis was, kon ik school lastig loslaten. Als pooler leerde ik meer mee te gaan in de flow van de dag en om te vertrouwen op mijn intuïtie. Ook merkte ik dat het Daltononderwijs en de bovenbouw goed bij me past. Als er een leuke vacature langskomt in dit type onderwijs, op een school waarvan ik weet dat ik mij daar op mijn plek voel, dan ga ik daar zeker op solliciteren.”
Vast aanspreekpunt bij PON
De samenwerking met PON vindt Melissa prettig. “Het is fijn om een vast aanspreekpunt te hebben. Bij mij is dat teamleider/coördinator Dorien Scholten. Bij haar kan ik met alles terecht. Ze is zelfs bij mij thuis langsgekomen op kraambezoek toen ik bevallen was van mijn zoontje. En de contacten met de matchers zijn ook erg fijn. We doen alles in overleg en we denken met elkaar mee.”
Spitsuur
Zijn er ook nadelen aan het werken als pooler? “Soms is een school niet goed voorbereid op mijn komst. Dan is het meteen spitsuur. Maar gelukkig komt dat altijd weer goed. En aan het begin van het schooljaar, is er vaak wat minder invalwerk. Het kan dan voorkomen dat ik wel om half 7 bij de telefoon zit, maar dat ik dan toch niet hoef te werken. Die uren moet je dan op een later tijdstip weer inhalen.”
Het werken met kinderen is nog steeds elke dag een feestje voor Melissa. “Het is zo leuk als kinderen je nog herinneren van de vorige keer dat ik bij hen op school was! Ik start altijd met een korte presentatie waarin ik mezelf voorstel. Dat breekt het ijs. Het contact met de kinderen is belangrijk. Ik heb liever dat ze aan het eind van de dag met een goed gevoel naar huis gaan, dan dat we alleen maar het rooster hebben afgewerkt!”