Verhalen uit de praktijk
Jorieke Witteveen Leraarondersteuner in de vaste pool

‘Ik voel me erg welkom op de scholen waar ik inval’

Bij PON hebben we al heel lang een vaste pool voor leerkrachten. Daar is sinds kort ook een vaste pool voor onderwijsondersteuners bij gekomen. Jorieke koos er heel bewust voor om voor deze pool te werken: “Ik had jarenlang buiten het basisonderwijs gewerkt. Dit was een mooie manier om er weer in te komen.”

Jorieke werkte in het verleden al als onderwijsassistent. Ze deed toen veel vervangingswerk. Ze maakte een carrière-switch toen ze besloot om de deeltijdopleiding hbo Psychodiagnostisch medewerker te doen. Jorieke werkte lange tijd in dat werkgebied in het voortgezet onderwijs. Na een fusie bij haar laatste werkgever werd haar rol anders. Ze besloot toen dat het tijd was voor iets nieuws.

‘Gat’ in het cv
“Ik wilde na 13 jaar voortgezet onderwijs weer graag het basisonderwijs in”, vertelt Jorieke. “Maar dat bleek niet zo makkelijk door het ‘gat’ in mijn cv. Via via kwam ik in contact met Susan van der Molen, coördinator/teamleider van de PONflexpool. Zij waren net gestart met de vaste Onderwijsondersteunerspool. Dit leek me een mooie kans om weer in het basisonderwijs aan de slag te gaan en meteen ook ervaring op te doen bij verschillende scholen. Na een goed gesprek met Susan werd ik aangenomen.”

‘Ik miste het contact met kinderen’
“Als orthopedagoog deed ik veel onderzoek, maar ik miste het contact met de kinderen. Als onderwijsondersteuner ben ik nu elke dag bezig met kleine groepjes kinderen. En dat vond ik meteen weer geweldig.”

Vallende kwartjes
“Als ik inval op een nieuwe school, voel ik me altijd heel welkom. De mensen zijn dankbaar dat je ze komt helpen. Het werk van onderwijsondersteuner past me ook perfect. De dynamiek vind ik erg leuk. Ik merk dat als je 1-op-1 werkt met een kind of als je met een klein groepje zit, je veel kan bereiken. Je ziet dan de ‘kwartjes vallen’. Als onderwijsondersteuner ben ik niet gebonden aan 1 vaste groep. En dat maakt dat geen dag hetzelfde is.”

Word onderdeel van het team
Heeft Jorieke nog tips voor toekomstige onderwijsondersteuner-poolers? “Overleg altijd goed met de leerkrachten. Je doet dit werk namelijk nooit alleen. En wees niet bang om vragen te stellen. Zo vind je sneller je weg binnen een nieuwe school. Ook belangrijk: doe je best om onderdeel van het team te worden. Ga dus niet in je eentje pauze houden, maar zoek je collega’s op en doe mee aan de activiteiten. Dat wordt erg gewaardeerd.”

PON is erg betrokken
Jorieke is erg te spreken over de samenwerking en begeleiding van PON. ‘Er is veel betrokkenheid. Susan, mijn teamleider, is al een keer komen kijken op mijn werk. En omdat ik lange tijd uit het basisonderwijs was geweest, kon ik me laten begeleiden door een senior coach. En superleuk dat er regelmatig bijeenkomsten voor de poolers worden georganiseerd. Zo leer je ook je collega-poolers kennen en kun je ervaringen delen.”

Lees ook de andere verhalen